Skip to main content
  • Početna
  • O nama
  • Kontakt
  • Upute i priručnici
  • EN
  • HR
Home
Ekonomski institut, Zagreb
  • Pregledavanje
    • Prema autoru
    • Prema godini
    • Prema organizacijskoj jedinici
    • Prema području
    • Prema vrsti rada
    • Svih dokumenata
    • Više...
  • Napredno pretraživanje
  • Pohranjivanje
Digitalni akademski arhivi i repozitoriji
Prijavite se sa svojim elektroničkim identitetom u sustavu AAI@EduHr
AAI@EduHr logo

Statistika

Ukupan broj objekata
:total
Postotak objekata u otvorenom pristupu
:open access percent
Statistika posjećenosti
Statistika objava
prikaz prve stranice dokumenta Korupcija u Hrvatskoj : stvarna korupcijska iskustva građana
  Preuzmi
PDF 1.89 MB
  • Urednik repozitorija
  • Autor
OSTALE VRSTE DOKUMENATA
Korupcija u Hrvatskoj : stvarna korupcijska iskustva građana
2011. urn:nbn:hr:213:562848

Budak, Jelena; Rajh, Edo
Za citiranje koristite ovu mrežnu adresu: https://urn.nsk.hr/urn:nbn:hr:213:562848
Naslov (hrvatski)Korupcija u Hrvatskoj : stvarna korupcijska iskustva građana
AutorJelena Budak
AutorEdo Rajh
Autorova ustanovaEkonomski institut, Zagreb
(Odjel za inovacije, poslovnu ekonomiju i ekonomske sektore)
Znanstveno / umjetničko
područje, polje i grana
DRUŠTVENE ZNANOSTI
Ekonomija
Ekonomika poduzetništva
Opis (hrvatski)
Sažetak: UNODC u okviru projekta CARDS, provodi istraživanje u zemljama Zapadnog Balkana o iskustvima i percepcijama korupcije i drugih odabranih oblika kriminala. To je prvo takvo ispitivanje u zemljama regije, koje nacionalnim statističkim uredima omogućuje usvajanje metodologije anketnog istraživanja korupcije i izloženosti drugim oblicima kriminala. Partnerska institucija u Republici Hrvatskoj je Ekonomski institut, Zagreb. Cilj EIZ-a bio je usvojiti metodologiju anketnog istraživanja, dobiti međunarodno usporedive podatke za znanstvene publikacije te uspostaviti suradničke odnose s državnim zavodima za statistiku iz regije. Ključni rezultati projekta: - Korupcija je prema mišljenju građana treći po važnosti problem u Hrvatskoj 2010., iza nezaposlenosti i rada Vlade. - 45 posto građana misli da je korupcija od srpnja 2007. do srpnja 2010. bila u porastu, a 10 posto smatra da se korupcija smanjuje, posebno u pravosuđu (13 posto). - Građani smatraju da se koruptivno ponašanje događa često i vrlo često na političkoj razini: u upravljanju javnim i državnim poduzećima (69 posto ispitanika) te u donošenju odluka Vlade RH (65 posto) kao i lokalne uprave (64 posto). - Građani smatraju nepotizam i davanje privilegija bliskim osobama prevladavajućom korupcijskom praksom državnih dužnosnika, javnih službenika i drugih djelatnika javnog sektora. - 12 posto ispitanika misli da se korupcija rijetko ili nikad ne događa u kontaktima građana s javnom upravom. - Opća je percepcija korupcije visoka u usporedbi s iskustvima građana o administrativnoj korupciji, prikupljenima ovom anketom. - U svakodnevnom životu 87 posto hrvatskih građana došlo je u kontakt sa zaposlenima u javnom sektoru u posljednjih 12 mjeseci. Njih 86 posto nije se našlo niti u jednoj korupcijskoj situaciji. - 11 posto građana koji su u razdoblju od srpnja 2009. do srpnja 2010. imali kontakt s javnim sektorom bilo je uključeno u neku vrstu korupcijske situacije. - Najveća stopa korupcije zabilježena je u Dalmaciji i zagrebačkoj regiji. U Istri, Primorju i Gorskom kotaru prisutnost korupcije je ispod nacionalnog prosjeka. U kontaktima sa zaposlenima u javnom sektoru građani ne daju mito toliko često. U godinu dana, polovica građana dala je novac, poklon ili uslugu samo jednom javnom djelatniku, a 30 posto koristilo je mito samo u jednoj prilici. Oni građani koji su dali mito, to su učinili u prosjeku 3,6 puta tijekom jedne godine. - U administrativnoj korupciji građani sudjeluju pretežito iz osobnih i obiteljskih potreba. - Polovicu svih podmićivanja u posljednjih godinu dana čini mito liječnicima i medicinskim sestrama prilikom pružanja zdravstvenih usluga. - Većinom su to pokloni zahvalnosti u hrani koje dobrovoljno daju pacijenti i članovi njihovih obitelji. Građani male poklone zahvalnosti koje daju zdravstvenom osoblju ne smatraju mitom. To je dio tradicionalnog znaka zahvalnosti zdravstvenom osoblju i često se daje nakon pružene usluge. Primjerice, medicinske sestre zauzele su drugo mjesto prema ocjenama zadovoljstva građana radom zaposlenih u javnom sektoru. - Građani su skloni podmićivanju policijskih službenika i djelatnika zaduženih za registraciju vozila kako bi izbjegli plaćanje kazni i smanjili troškove. - Mito se daje najviše u svrhu ubrzanja postupka (36 posto) i osiguranja boljeg tretmana (18 posto). - Ako se mito plaća u novcu, pretežno su to manji iznosi do 500 HRK. - U 58 posto posljednjih slučajeva podmićivanja, građani su mito dali dobrovoljno, a u 8 posto slučajeva javni su djelatnici izričito i izravno tražili mito od građana. Mito najčešće eksplicitno traže liječnici i policajci, no njihove pokušaje dobivanja mita građani najčešće i odbijaju. - Percepcije vrlo raširene korupcije prilikom zapošljavanja u javnom sektoru nalaze svoju potvrdu u 16 posto građana koji su se u posljednje tri godine poslužili mitom kako bi osigurali radno mjesto u javnom sektoru. - Samo je 2 posto građana prijavilo svoje korupcijsko iskustvo službenim institucijama. Hrvatska javnost općenito nije motivirana da prijavi korupciju, pogotovo „korupciju s razlogom“. Građani ne žele prijaviti korupciju jer su mito dali dobrovoljno, kao znak zahvale (26 posto slučajeva neprijavljivanja) ili da bi ostvarili vlastitu korist (23 posto). - Kad bi se ipak odlučili prijaviti korupciju u budućnosti, građani bi se prvo obratili policiji i USKOK-u. Za ostale oblike kriminala, građani se redovito obraćaju policiji. - Trećina građana zadovoljna je radom javnih službi. Građani koji nisu u potpunosti zadovoljni kvalitetom javnih usluga u Hrvatskoj većinom kao razloge navode slabu učinkovitost, nedovoljnu stručnost i neljubaznost djelatnika. Nadalje, više od polovine ispitanika smatra da u kontaktima sa zaposlenima u javnom sektoru ne dobiva potrebne informacije. Traženje mita je zadnji po važnosti, dakle nevažan razlog nezadovoljstva građana radom javnih službi. - Administrativna korupcija u Republici Hrvatskoj nije dramatična niti prema stopi prisutnosti u kontaktima građana s javnim sektorom, a posebice prema obilježjima podmićivanja. Mjere suzbijanja administrativne korupcije u Republici Hrvatskoj treba usmjeriti prema podizanju antikorupcijske svijesti kako bi se promijenio stav javnosti o tome što su neprihvatljivi oblici ponašanja i kako bi se potaklo građane na prijavljivanje korupcijskih slučajeva. Zaposlenike u javnom sektoru treba obrazovati da ne primaju niti male poklone zahvalnosti, a etičke kodekse ponašanja i sankcije valja strogo primjenjivati.
Ključne riječi (hrvatski)
  • Pretraži slične
  • Pretraži slične
  • Pretraži slične
Jezikhrvatski
Vrsta publikacijeIzvještaj
Vrsta recenzijeNije recenziran
Broj stranica64
URN:NBNurn:nbn:hr:213:562848
Datum objave publikacije2011
ProjektNaziv: Anketno ispitivanje kućanstava o korupciji i drugim oblicima kriminala u Hrvatskoj
Voditelj: Jelena Budak
Pravna nadležnost: eu
Financijer: UNODC - United Nations Office on Drugs and Crime
URL dokumentahttps://www.eizg.hr/projekti/zavrseni-projekti/anketno-ispitivanje-kucanstava-o-korupciji-i-drugim-oblicima-kriminala-u-hrvatskoj/1800
IzdavačUnited Nations Office on Drugs and Crime
Mjesto izdavanjaBeč
Prava pristupaOtvoreni pristup
Datum i vrijeme pohrane2019-12-12 09:14:46

Politike repozitorija   Kontakt

Dabar: Digital academic archives and repositories